dimecres, 5 d’abril del 2017

"Els personatges reclamen el dret a triar el seu destí, a ser lliures". Parlem amb Motse Boldú, coautora de "El gripau Estanislau... i altres poemes"

"El gripau Estanislau... i altres poemes" és un àlbum atípic. Va més enllà de la il·lustració i combina el dibuix amb un art tan peculiar com és la papiroflèxia. I aquestes figuretes de paper són les que donen vida als animals protagonistes dels versos. Perquè aquest llibre va de poesia. Una proposta ben curiosa, original i divertida que ens aplega del treball conjunt de Clara Codina, Susana Bacardí, i amb qui parlem en aquesta entrevista, l'escriptora tortosina Montse Boldú.

D’on sorgeix la idea de fer un àlbum il·lustrat? 

Encara que vaig començar escrivint poesia per a adults, el meu món és l’escola. "El gripau Estanislau... i altres poemes", el vaig escriure amb la intenció d’apropar el llenguatge poètic als més menuts. Des del principi el vaig concebre com un àlbum il·lustrat , perquè és una manera molt atractiva de presentar la poesia als xiquets; de fet, durant el curs 2015-2016, amb els alumnes de l’escola on treballo, Sant Antoni Abat dels Reguers, ja vaig lligar poesia i plàstica, amb uns resultats molt positius. Cada poema explica una petita història, que les il·lustracions acompanyen i ajuden a comprendre. Tot i que va adreçat als infants, penso que els adults també en poden gaudir.

Com és que s’ha optat per combinar tres arts: poesia, il·lustració i papiroflèxia? 

Quan vaig tenir els poemes enllestits, em calia trobar algú que els il·lustrés. Ho vaig tenir clar: la meva família de Mataró, la família Codina Bacardí. Tots són artistes de reconegut prestigi. Vaig tenir la sort que van acceptar i es van posar a treballar. Quan em van fer la proposta de combinar il·lustracions amb papiroflèxia, fotografia i poesia, la vaig trobar innovadora. A mesura que anava veient els resultats, la il·lusió per veure el projecte acabat, anava creixent. La Clara, nascuda l’any 2004, és joveneta, però ja podreu comprovar el seu talent com a il·lustradora. La meva cosina Susana, és una pedagoga de gran prestigi en el món de la plàstica. Ha portat a terme projectes capdavanters i ha fet conferències arreu de Catalunya.

Què és el que voleu transmetre al lector? 

Tots els poemes tracten sobre animals. En alguns casos, com en el del gripau Estanislau, la marieta, el porc o la formiga, els personatges reclamen el dret a triar el seu destí, a ser lliures i no deixar que els altres decideixin per ells la vida que han de portar. En d’altres, el poema pretén provocar un somriure, i concretament el del conill blanc, és una introducció a la metàfora i la comparació.

Quines han estat les vostres influències literàries? 

Ja sabem que per escriure, abans s’ha d’haver llegit molt. Als dotze anys ja devorava els llibres. No faré una llista, perquè seria massa llarga , em deixaria autors i després em sabria greu. He llegit poesia i novel·la sobretot, en castellà i en català. A la tauleta de nit en aquests moments, hi tinc un llibre de poesia d’un autor de Benicarló a qui admiro, Josep Igual.

Per què cal llegir "El gripau Estanislau... i altres poemes"? 

Llegim per gaudir, per aprendre, per cercar informació... Amb la poesia, s’afegeixen el ritme, la musicalitat dels versos, la rima, la màgia de les comparacions i metàfores, la possibilitat de rellegir, de recitar, d’encetar una conversa, d’ampliar vocabulari. Els infants que s’inicien com a lectors, troben en la poesia una aliada, perquè un poema és un text normalment curt, i tots es veuen capaços de fer-lo seu; amb la poesia, estan més receptius que amb un text més llarg quan es troben en els estadis inicials de lectura. Desitgem que amb "El gripau Estanislau... i altres poemes", passin una bona estona llegint, rellegint, mirant i remirant. A la part del darrera del llibre, trobaran la versió en anglès. Vull agrair l’ajut de Sílvia Panisello que em va ajudar a corregir els poemes; sense ella, no hagués estat possible enllestir aquesta part del llibre a temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada